A lelki fejlődés szakaszai a keleti pszichológia alapján – paranoia kezelése, energia központjaink 7/1. gyökércsakra

 In Coaching, pszichológia, keleti filozófia és egyéb (cikkek), jóga és pszichoterápia

Forrás: A tudat evolúciója, Jóga és pszichoterápia, Szvámí Ráma, Rudolph Ballentine, (dr.) Szvámí Adzsaja

A jóga komplexitása

A jóga magába foglalja a test tudományát, annak energiaszintjeinek megértését, a tudatot és a tudatszintek tanulmányozását, továbbá a természet és az univerzum struktúráját filozófiáját.

Ezt összevethetjük a pszichopatológiával vagy pszichoterápiával és óriási mélységeket fogunk találni. A jógatudomány elég tanagyag egy egyetem fakultás professzorainak vagy egy leendő orvosi specialistának. Ráadásul a jóga ezeket eggyé egységesíti. Szépség, egyszerűség, pontosság jellemzi – jóga, 7 csakra, gyökércsakra, jóga, paranoia, paranoia kezelése, energiaközpontok.

 

Egy belső élmény köré szerveződik a jóga, így nem hullik szét darabjaira, mint oly sok elmélet. Ez a középpont. Kell egy keret, amin belül megtanulhatjuk kezelni érzelmeinket, gondolatainkat, hiszen vár ránk belső világunk. A keretet a tudat megértésének középpontja nyújtja számunkra. Megismerjük a tudatállapotokat, tudatszinteket és, hogy pontosan mi zajlódik le az emberekben. Egyéni énünk fizikai testből és mentális testből áll, de van egy energia rendszerű funkcionális énünk is. Az anyag és az energia önmagában nem ad teljes képet, mindig jelen van egy mentális tevékenység is. Ez alatt létezik a tudat maga. A tudat a lámpa, melyet öt test, ernyő takar el a keleti pszichológia szerint:

– Étel burok, ami a fizikai test (Annamaja kosa)
– Energia borok (Pránamaja kosa)
– Mentális burok (Manomaja kosa)
– Tudatosság, bölcsesség, intuíció, (buddhi) burok (Vigjánamaja kosa)
– Üdvösség burok (Ánandamaja kosa)

 

A „kosha” burkot, az ,,anna” étel-t, a ,,maya” illúziót jelent. A legkülső burok a legdurvább és a legkevesebb fényt engedi át. Mindegyik test elmerül az anyag (prakriti) elvében. A burkok összeköttetésben állnak egymással és eltakarják a tudatot (purusa). Pl. ha a napfonat központunkra, csakrára összpontosítunk, az azonos energiaszinten növeli az energiakoncentrációt. Ez az emésztőszervek működését is felgyorsítja. Ez a pont az aktivitás középpontja ezekben a testekben (mentáltest, energiatest és fizikai test).

A teljességben minden benne van

A zenében 7 alaphang van és az indiaiak hét központot (csakrát) különböztetnek meg. Ez nagyon érdekes. De a matematika is tanúskodik az egységről. E feltételezésben, ami amolyan játék: 1 = az egységgel, melyből minden szám ered. 0 = 0-ával, de, ha utána írjuk az 1-et vagy annak többszörösét (azaz emlékszünk Istenre mindig, a magasabb intelligenciára), akkor értéket kap minden szám: 01, 02, 03 stb.

A főbb csakrák (energiaközpontjaink) a jógatudomány szerint

– Az első csakra a gerinccsont legalján a farokcsontnál található meg
– A második csakra a nemi szervek szintjén van a keresztcsontnál
– A harmadik csakra a köldök magasságában találtatik
– A negyedik csakra a szívhez van közel
– Az ötödiki csakra a torok aljánál található
– A hatodik csakra a két szemöldök között van
– A hetedik csakra a fejtető legmagasabb pontján helyezkedik el

Az indiai ősi bölcsesség csakra elmélete és az orvostudomány egyesítése

A csakrákban találkoznak az idegek és itt alkotják meg legfontosabb csomópontjukat. Itt a legmagasabb az energiakoncentráció. Az orvosok felfedezték, hogy minden szervezeten belül vannak területek, melyek élettelibbek. A csakrák az endokrin mirigyekkel, a pajzsmiriggyel, a tobozmiriggyel és hipofízissel vannak kapcsolatba. Az orvosi vizsgálatok megerősítették, hogy az endokrin mirigyek stratégiai pontokként szolgálnak élettani, érzelmi és pszichológiai működéseink kölcsönhatásaiban.

 

A jóga elmélete szerint, ha az energiakeringéssel baj van, akkor kialakul a betegség. Dr. Shafiia Karagulla több olyan embert tanulmányozott, akik képesek voltak megfigyelni csakra működésüket, és tudták diagnosztizálni saját betegségeiket. Amikor elmerülünk a csakrák tudományában észrevehetjük, hogy ,,a mikrokozmosz a makrokozmoszt tükrözi.” A csakra szimbólumai pedig leírják ezeket. Ahogy már másik cikkemben írtam, más kultúrközegben pl. a hopi indiánoknál is azt tanítják, hogy a gerincünk mentén egy tengely fut végig bennünk és azon vibráló központoknak lehetünk tanúi. Ezek a csakrák, az energiaközpontok.

Pszichoszomatikus betegségek, orvostudomány és a lelki fejlődés az indiai bölcsesség nyomán

Vannak olyan pszichológiai, pszichiátriai iskolák, melyek az indiai filozófia köré szerveződnek. Az első központhoz (csakra) kötődik pl. Harry Stack Sullivan írása, ami a pszichotikus élményekkel foglalkozik. Leírja, hogy milyen számunkra, amikor az első csakra szemszögéből tekintünk a világra, azaz mikor a megsemmisüléstől rettegünk és ennek köszönhetően egy intenzív paranoid világban élünk. Még kultúrákat is jellemezhetünk makro szinten egy-egy csakra kapcsán. Ahol a vadászat és az alapvető túlélés a cél, ahol összedől a rendszer és ahol a támadástól való félelem a legerősebb stb. Gondoljunk a régi western filmekre, ahol az erőszak dominál. De a merev, törvényi dominancia (másik véglet) is ebbe a kategóriába tartozik. A túlzott aggodalom a kosz és bacilus iránt szintén ide tartozik.

A látens félelem és paranoia – 7/1. gyökércsakra (Muladhára, mint támasz, gyökér)

Pszichológiai értelemben a legalapvetőbb ösztönökkel áll kapcsolatba: félelem, az önfenntartás ösztöne és a farkastörvény-mentalitás. A fizikai, testi túlélés jellemzője itt aktívabb. Gondoljunk a vadon élő állatokra. Ha ez nincs tudatosítva, ez az energia, akkor a küzdés és a rémület lesz úrrá rajtunk. Élet halál harcnak éljük meg az életet. Az önvédelem ösztönére irányul a figyelem. A jógában az érzéseket négy ösztönből vezetik le, melyről már írtam itt (szexualitás, evés, alvás, önvédelem): A lelki harcművészet önmegvalósításának útja az elmén túlra: a jóga és pszichológia, pszichoterápia segítségével az örök boldogság országába, az elme megismerésével és uralásával I.

Az agresszivitást (zsákmány felkutatása) is ehhez a csakrához kötjük. Ha egy állat üldözőbe vesz egy másik állatot, hogy megegye, akkor ő ezen a szinten működik. A legalapvetőbb túlélés szintjén. A bántástól félünk fizikai és pszichológiai szempontból ezen a szinten. Ha szabályozatlanul itt összpontosul az energia, akkor attól félünk, hogy megsérülünk, vagy hajlunk mások folyamatosan történő bántalmazására (lásd viktimológiai, áldozattá válás elméleteit és tudományát). A vadász és a zsákmány félelme jellemzi ezt a területet. Ilyenkor nem az elvesztéstől, hanem a totális megsemmisüléstől tartunk. Pszichózisban és paranoiás periódusban látható ez a masszív rettegés ebben a csakrában való működés kapcsán.

 

Az öt elem – keleti pszichológia

Az indiai filozófiában az öt elem nem tévesztendő össze a kémiai részecskékkel, melyek az atomi szint struktúrájáról szólnak. Az indiai filozófiában minden jelenség öt alapelem (bhuta) kombinációjából áll. Ezek tartalmazzák az anyag (prakriti) és tudat (purusa) különféle arányait, melyek magukon viselik a különféle minőségeket:

– szilárdságot (föld)
– folyékonyságot (víz)
– égés (tűz)
– gázneműség (levegő)
– és amelyben mindez létezhet (éter)

Ezt nem szó szerint kell érteni (nem a földet, vizet stb. jelentik), hanem ezek kombinációjával bármit megnevezhetünk. Ez egy gyakorlati működőképes rendszer, mely segítségével megérthető az elme, a tudatállapotok, és az energiák rendszere. Az első csakrához a föld elem sorolható. A létezés sűrű perspektívája tartozik ide (fizikai sík). Emiatt, amikor a tudat itt időzik, akkor a fizikai test és lét védelme az elsődleges.

Paranoid késztetések és paranoia kezelése

Anatómiailag a végbél környékén található és megfigyelendő, hogy az állatok félelműkben az üritéssel (durva anyag kiválasztása) válaszolhatnak egy adott félelmetes helyzetre. Nem véletlen, hogy akiben erős az alapvető félelem, bélproblémákkal küszködik. Tartós félelem esetén kialakulhat a fekélyes vastagbélgyulladás vagy krónikus hasmenés. Patológiai szemszögből ez a csakra a legprimitívebb félelmekkel kapcsolatos. Ezért van az, hogy a pszichoanalitikus terápiában, klasszikus esetben a paranoiás gondolkodás egy hátulról érkező támadástól való félelemmel kapcsolatos, amit félelmek kísérhetnek anális megerőszakolásról.

 

Van, aki nem szembetűnően paranoid, csak átszínezi ez az érzelmi életét egy mögöttes paranoid működés által. Fontos, hogy ezt tudatosítsuk, hiszen így énünk nagy része nem tudatosodik bennünk. Paranoid állapotban minden, ami destruktív vagy negatív azt a többi élő emberre projektáljuk ki (lásd elhárító mechanizmusok). Letagadjuk, hogy ezek hozzánk tartoznak. Önmagunkat szeretetteljesnek látjuk. Azt hisszük a többi ember akar manipulálni vagy bántani minket. Ez a hozzáállás fenntartja ebben a csakrában az energiát a keleti pszichológia szerint, mely ezt a folyamatot állandósítja. Meg kell tanulnunk a figyelmünket befelé fordítani, hogy ne csak kivetítsük azokat a külvilágba. A probléma megoldása az, hogy tudatossá tesszük azokat a területeket, amikkel nem akarunk szembenézni. Amik elől el akarunk menekülni.

A folytatás 7/2. csakra leírása itt található meg.

 

Attila Cross

Keresztes Attila, a cikkek írója


A cikkeimben integrálom a nyugati pszichológiát a keleti filozófiával. Orvosi szaklapokban publikálok és 3 területről van egészségügyi szakvizsgám (keletei-nyugati medicina). 2005 óta dolgozom emberekkel és 350+ a nyilvános ajánlások (sikertörténetek száma) a honlapon.

 

Cikk kategória (angol, magyar)

AJÁNLOTT CIKKEK
énképcsakra