Reklám manipuláció – marketing, reklám és pszichológia, eszközei, művészete, a társas befolyásolás lélektana 2/1

 In Coaching, pszichológia, keleti filozófia és egyéb (cikkek), manipuláció

Forrás: prof. Robert B. Cialdini, Hatás, a befolyásolás pszichológiája

Szeretnék rávilágítani gyakorlati példákkal a manipuláció művészetére, a társas befolyásolás lélektanára, hogy meglássuk hogyan manipulál minket a marketing. Nagyon kiforrott reklám pszichológiai hatásmechanizmusokról van szó és semmiképpen sem választható el a reklám a pszichológiától. A reklám marketing szakemberek ugyanis előszeretettel alkalmazzák a manipuláció ezen eszközeit.

A manipuláció objektív vizsgálatai – reklámpszichológia, reklám marketing

Az ember sok esetben követi le az állatvilágban található mintákat, programokat. Pl. hasonló metodológia alapján udvarol a hím a nősténynek, csak a forma más (lásd etológia). A pszichológiai és szociológiai kutatás eredményei legalábbis ezt támasztják alá. Azonban, ha megfelelő önismerettel és tudatossággal rendelkezünk, akkor nehezebb minket manipulálni. És sok esetben a piacokon lévő árusok a pszichológia, pszichológusok nagy mesterei gyakorlati szinten. Pl. mikor alkudozásnál hangosan visszakérdez az árus, hogy ön ilyen olcsón akarja megvenni ezt a pompás terméket, mely segítségével arra apellál, hogy elszégyelljük magunkat mások előtt és abbahagyjuk az alkudozást. Legalábbis sok ember esetében ez a helyzet, különben nem működne ez a módszer. Az utcán nincs helye a halott elméleteknek, csak a jól működő gyakorlatias módszereknek.

 

A manipuláció művészete – a társas befolyásolás lélektana

Az anyagi önérdek szabálya
Ugyanolyan bort itattak az emberekkel, de a drágább bort finomabbnak érezték az emberek. Ezen elv szerint, ha valami drágább, akkor jobb is. Hiába mondja azt a józan ész, hogy drágán vásárolni a hülye is tud, ennek ellenére automatikusan minőséginek tűnik számunkra az, ami többe kerül. Ezt megfigyelhetjük az egyes mobil telefonoknál. Ugyanazon a márkán belül találhatunk olyan készüléket, ami ugyanazokat a funkciókat, vagy kevesebbet tud, mégis drágább. Természetesen itt a formatervezők munkája is számít. Amúgy pedig legdrágábban mindig érzést és nem terméket, vagy megoldást lehet áruba bocsátani.

Ha szívességet kérünk, akkor hatásosabban sül el a dolog…

a megindokoljuk azt (hogy miért kérünk szívességet), hiszen mindenki szereti tudni, hogy mit miért tesz. Persze túlzásba sem szabad vinni a magyarázkodást. Még a legnagyobb üzlet lényegét is el lehet mondani pár mondatban. Ha nem, akkor valami sántít. A kísérletek tehát bebizonyították, hogy hatásosabb, ha megindokoljuk, hogy miért kérünk szívességet a másik embertől.

Pontosan mennyivel segítőkészebbek az emberek, ha köszönetet mondunk érte ? – pozitív pszichológiai érdekességek (hála és köszönöm)

 

A manipuláció további eszközei – reklám és manipuláció művészete

A szakértő mondandójában nem kételkedünk

A repülőn pl. a pilóta szavában nem szoktunk kételkedni, pedig balesetet is elkövethet. Ugyanis sablonokban gondolkodunk és nem objektíven. A múlt alapján már előre ítélkezünk pozitív vagy negatív értelemben. Tehát más szóval az elme a valóságot a saját kénye kedve szerint megváltoztatja.

A percepciós (észlelési) kontraszt elve

Ha egyik kezünket hideg, míg a másik kezünket meleg vízbe tesszük, majd mindkét kezünket ugyanabba a langyos vízbe tesszük, akkor az egyik kezünkkel hidegebbnek, amíg a másik kezünkkel melegebbnek fogjuk azt érezni. Ebből következik az, hogy ha én először a drágább dolgot próbálom eladni és utána az olcsóbbat (mikor már megnyitottam a másikat a vásárlást illetően), akkor több az esélye az eladásnak. Mert ilyenkor a második ár, az elsőhöz képest sokkal kevesebbnek tűnik, mintha rögtön azzal az árral rukkoltam volna elő. Gondoljunk az upseller ajánlatokra: ha megveszi a cipőhöz a cipőfűzőt és ezt a speciális cipőkrémet, akkor olcsóbban megkapja tőlünk stb. De nem is feltétlen kell olcsóbban adnunk, az alapból kevesebbnek fog tűnni a vásárlónak. Talán ezért vannak az élelmiszer boltban mindenféle plusz dolgok, amikkel kiegészíthetjük a vásárlásunkat, amíg a sorban a kasszára várunk.

2. rész

Gyakorlati, letesztelt, fair kisvállalati marketingpszichológia leendő vállalkozóknak és kis cégeknek, akiknek nincs konkrét stratégiájuk lásd marketingterv, reklámszövegírás, stressz kezelés, időbeosztás – dvd, akár személyes vagy online konzultációval 

Marketing = pszichológia + matematika

Folytatáshoz klikk ide.

 

 

 

Attila Cross

Keresztes Attila, a cikkek írója


A cikkeimben integrálom a nyugati pszichológiát a keleti filozófiával. Orvosi szaklapokban publikálok és 3 területről van egészségügyi szakvizsgám (keletei-nyugati medicina). 2005 óta dolgozom emberekkel és 350+ a nyilvános ajánlások (sikertörténetek száma) a honlapon.

 

20 év munka, több, mint 800 cikk (köztük van több 30 oldalas írás is), mely letesztelt, gyakorlati megoldásokon alapszik. Segítesz egy nemes ügyben, hogy minél több embernek segíthessünk megtartva az objektivitást?

Cikk kategória (angol, magyar)

AJÁNLOTT CIKKEK
buddhizmusreklámpszichológia